Een warehouse met zonnepanelen-proof dak en hoge milieuscore

Heeft u er ooit bij stilgestaan hoeveel tijd en aandacht er is gestoken in transport en logistiek van uw medicijnen, voordat u ze veilig en wel in handen krijgt? VTS Transport & Logistics weet er alles van. Zij zijn gespecialiseerd in transporten en op- en overslag van farmaceutische producten. Het bedrijf levert niet alleen aan groothandelaren, maar ook aan bijvoorbeeld apotheken, ziekenhuizen, dierenartsen en vaccinatiecentra. In hun state-of-the-art kantoor/warehouse in Boxmeer doen ze er alles aan om elk medicijn te bewaren onder de correcte temperatuur. En daar gaan ze ver in. Met onze EPS- producten dragen we bij aan de hoge duurzaamheidsprestatie van het gebouw.

Voor de farmaceutische industrie gelden strenge temperatuurcondities. En dat heeft grote impact op de gebouwen en transportmiddelen van organisaties als VTS. In 2018 betrok VTS een geavanceerd warehouse dat volkomen GDP-proof is (Good Distribution Practice), met drie geconditioneerde zones (koel: 2-80C; ambient: 15-250C; ‘box-in-box’-vries: -400C). Die zijn nodig, omdat grondstoffen en medicijnen elk hun eigen minimum- en maximumtemperatuur kennen om van optimale kwaliteit te blijven. Tot op palletniveau checken en registreren meetpunten de temperatuur. Die gegevens moeten worden overlegd om te mogen lossen bij de klant.

Duurzaamheidscore ‘very good’

Het nieuwe warehouse kreeg het duurzaamheidskenmerk ‘BREEAM very good’ mee. Om die status te bereiken moet je veel investeren in de duurzaamheid van het gebouw. CFO Erik Stevens: “Wanden en daken zijn uitstekend geïsoleerd. Zó goed, dat uitzonderlijke weersomstandigheden geen invloed hebben op de temperatuur binnen. Bovenop de daken liggen bijna vierduizend zonnepanelen. In de zomer levert VTS elektriciteit terug aan het net, in de herfst en winter is er extra energie nodig. Vergeleken met het oude warehouse is het energieverbruik nu per m2 twee keer zo laag, en de isolatiewaarde drie keer zo hoog.”

Zonnepanelen-proof dak

Het dak heeft een stalen constructie en is zonnepanelen-proof. In het dak is EPS gebruikt. Omdat er tijdens de bouw moeilijk aan PIR was te komen, koos VTS voor EPS en dat heeft een positieve impact op het gewicht van het dak. Aanvankelijk was men nog wat onzeker over de toepassing van EPS. Hoe zit dat met de brandveiligheid? Verzekeraars doen namelijk steeds moeilijker over zonnepanelen op het dak. Maar de verzekeraar ging akkoord met de combinatie van materialen en voorzieningen. Om continuïteit van het systeem te waarborgen, werkt VTS niet met een string panelen, maar zijn per 2 exemplaren gecertificeerde optimizers geplaatst met vlamboogdetectie, inclusief omvormers die (ook weer vanwege brandveiligheid) buiten het gebouw staan. “Brand is echter meestal het gevolg van menselijk falen. Daarom hanteren we strenge protocollen voor iedereen die noodzakelijkerwijs het dak op moet.”

Dakinspecties voor en na plaatsen zonnepanelen

“Zowel vóór als na het plaatsen van de zonnecellen vond er door een onafhankelijke partij een dakinspectie plaats”, vervolgt Stevens, “om te checken op lekkages. Op het dak zijn ook vaste looppaden aangelegd om beschadigingen bij reparaties en onderhoud te voorkomen. Investeren in vierduizend zonnepanelen lukte, omdat we gebruik konden maken van de SDE+ subsidie. Zonder subsidie is het kostenplaatje wel even anders.”

Zonnepanelen op trailers nog te duur

“We rijden met zuinige wagens en we sturen onze chauffeurs op efficiënt rijden. Ook vullen we de trucks zo optimaal mogelijk. Zonnepanelen op de trailers betalen zich nog niet uit. Bovendien is de klant niet bereid daarvoor te betalen. Wel plaatsen we kleine zonnepanelen op de koelers die de accu van de trailers voeden. Dure elektrische trucks (vier keer zo duur als een gewone truck en met een te kleine actieradius) zijn momenteel nog een brug te ver. ”

Ga op tijd in gesprek met je verzekeraar

Heeft Stevens lessen geleerd bij het realiseren van dit duurzame warehouse? “Ja, zo snel mogelijk in gesprek gaan met verzekeraars. Die oordelen steeds kritischer over daken met zonnepanelen. Momenteel ontwikkelen we nieuwe plannen voor een extra koel-vrieshuis dat zal voldoen aan alle eisen van onze klanten en verzekeraars en in september 2021 klaar moet zijn. We zijn direct in gesprek gegaan met verzekeraars, zodat alles (isolatiemateriaal, engineering, etc.) voldoet aan hun eisen om de boel verzekerd te krijgen. We voeren daar alles redundant uit; met dubbele installaties en een noodaggregaat. Dat pand wordt echt top of the bill!”, concludeert hij glunderend

Nicolette